streda 15. augusta 2012

Ahojte opäť po menšej odmlke :)

Takže ako vyzerajú moje odkedy som prišiel do Tamale?

No zatiaľ som v procese spoznávania kultúry, jednotlivých oddelení a pod. Takže momentálne nemám veľa práce. Akurát doobedie trávim spoznávaním officov a práce, ktorú tu robia a poobede si vybavujem maily, čítam si hlavne v angličtine, aby som mohol nejako napredovať, pretože bez angličtiny tu nebudem veľmi prospešný. Ľudia sú tu veľmi priateľskí a oddaní službe nášmu Pánovi. Je to veľmi povzbudzujúce pre mňa. Okrem iného som sa naučil zopár vecí o kultúre vo všeobecnosti, keďže je tu veľa kmeňov nie všetko platí pre všetkých, ale čo majú spoločné je používanie pravej ruky, pretože používanie ľavej ruky je prejavom neúcty, ďalej sú tu veľmi dôležité pozdravy. Zdravia sa skoro neustále, hlavne na dedine a v menších komunitách, keďže v mestách to už nemá taký ráz. Pozdravenie sa je prejavom úcty a rešpektu, takisto ako prejavovanie úcty k starším ľuďom. To sú také asi najdôležitejšie všeobecné pravidlá ghanskej kultúry.

Takto vyzerá guest house v ktorom momentálne bývam:



Takto moja izba:


Moje prvé ghanské jedlo, tzv. "TíZed" :), inak veľmi pikantné, a tá biela vec, ktorá neviem ako sa volá :D je zase riadne horúca. Nie je to zlé, ale často si to asi dávať nebudem :) (mimochodom, je sa to rukami :), ja som to ale po zopár minútach vzdal :D )
Skúsil som si aj ďalšie ghanské jedlá, a hlavne tie s ryžou, aspoň tie čo som mal, boli veľmi chutné, síce trochu viac pikantné ako sme my zvyknutí, ale fajn :)


Dnes som bol v Press centre, kde sa tlačia okrem iného knihy, brožúrky, ktoré pomáhajú ľuďom učiť sa čítať a písať. Takto to tam približne vyzerá:


No a nejako takto to vyzerá v meste Tamale, trhy a celkovo život... a tiež niečo ako obrovský taxík :)




A ešte na záver... Všetci misionári tu majú veľké džípy... nechápal som prečo, ale keď som absolvoval tieto cesty...  hneď som pochopil :) (a to vraj keď sa ide priamo do terénu je to ešte horšie).



Tak to je odo mňa na dnes všetko, keby ste chceli vedieť niečo viac tak mi kľudne píšte na mail :) v tieto dni, v období dažďov nie je až tak toľko práce a zatiaľ kým som v procese učenia tak mám čas reagovať celkom rýchlo :)

Pán s Vami

R.

9 komentárov:

  1. No snad sa mi podari poslat komentar, uz som to skusal pri tvojej prvej sprave, ale komentar mi zmizol. Pozdravuje ta cely zbor a velmi na teba myslime, modlime sa... Mame ta radi. Lubo

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super fotky a zaujimave to s tou lavou rukou. Co vsetko by sa s nou nemalo robit ... lebo soferovat ten taxik musi asi oboma :). Ta izba vyzera "utulne", pripomina mi moj prvy podnajom v BA (v garazopivnici) . Si tam sam, ci mas spolubyvajuceho?

    Tak len dalej spoznavaj krajinu a ludi :)

    Pan s tebou

    M

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zdarec :)

      Som tu sám, ale o týždeň aj niečo sem príde Tomáš s ktorým som šiel do Accry na 2 týždne, takže by sme malí byť spolu na izbe.

      R.

      Odstrániť
  3. mohol by si napisat co vsetko robia misionari? teda asi sa vsetko nebude dat, ale ze ked su v terene co maju na starosti. Inak dakujeme za spravy a tiez na teba myslime. M+L+S :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ahoj Maja :)
      No presne tak, všetko ti ani písať nebudem, pretože je toho strašne veľa, a hlavne nie každý misionár robí to isté...
      Konkrétne tu v Ghane robia misionári GILLBT-u tieto veci:
      - lingvistika,
      - jazyková analýza, prieskumy
      - preklad biblie a iných kníh do jednotlivých ghanských jazykov
      - robia tréningy a školenia pre pastorov, ako predávať Božie Slovo ľuďom, čiže učia ich ako rozprávať biblické príbehy, ako viesť ľudí, ako pracovať s ľuďmi.
      - robia brožúrky a také malé učebnice, ktoré pomáhajú ľuďom učiť sa čítať a písať
      - robia workshopy ako pomôcť ľuďom dostať sa z rôznych tráum
      a mnoho mnoho ďalšieho :) takže dúfam, že toľko bude stačiť na začiatok :)

      Odstrániť
  4. Serus Rasto, nech sa ti tam darí a dobre vodí, a nech je pre teba ten pobyt a pre domácich vaším vzájomným požehnaním :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. a ešte som chcela dodať, že ta biela vec, vyzera ako kaša,kamaratka ktora stravila nejaky cas v afrike to mala ako obedove menu dost casto, a tam kde bola ona sa to volá ugali - africká kaša.:)

      Odstrániť
  5. Cau Rasto,

    uz asi 3x posielam comment. Akurat pozerame fotky s priatelom, on je z Ghany, nie je sice z Tamale, pochadza z Kumasi, ale komentuje, ze to je tam a tam. To je to a to :) pozeram na to je jedlo, je to bude mutu- ryza made into a kind of a ball of rice, potom je tam fufu.. to ja moc nemusim..preferujem tie dishes with rice, jellof rice. aj ked neviem, ci to tam maju tiez.

    Ako dlho tam budes? Ja som sa do Ghany este nedostala,ale snad.. one day :)

    Tak sa tam drz

    Klara S.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Klára,

      milé prekvapenie :)
      Pozdravuj priateľa, cez Kumasi som šiel busom z Accry do Tamale.

      Budem tu 10 mesiacov, čiže do konca mája budúceho roka. Je to zaujímavá krajina, takže určite keď budeš mať možnosť tak ju využi a príď ;)

      Rasťo

      Odstrániť