pondelok 25. marca 2013

Witchcraft Workshop - TUNA

Ahojte :)

Opäť sa hlásim s novým príspevkom, ale nebojte sa dnes to bude podstatne kratšie ;)

Ďalší do zoznamu skúseností a absolvovaných workshopov. Dlho očakávaný workshop sa teda uskutočnil v piatok 22.3.2013. Cestovali sme 6 hodín vo štvrtok. Ku podivu sme odchádzali už naozaj dosť skoro ráno. V stredu mi Bernard, šéf SIU zahlásil ráno, že odchádzame o 5 hodine ráno... som si povedal, OK, začína to byť zaujímavé a to ešte ani necestujeme :D. Povedal mi, že si potrebujem vybaviť nejaký taxík cez manažéra Guest House alebo na ich recepcii. Tak som sa odhodlaný sa šiel opýtať, že potrebujem pomôcť s taxíkom na 4 hodinu rannú. Asi 10 min sa pani hrala s mobilom, aby mi nakoniec dala číslo na ktoré si mám zavolať. A keďže volanie s Ghančanmi nepatrí medzi moju obľubu, keďže si stále vzájomne cez telefón veľmi nerozumieme :D, rozhodol som sa ísť na stanicu kde predávajú plyn. Keďže všetky taxíky tu chodia na plyn, tak som správne predpokladal, že ich tam bude celkom dosť. Tak aj bolo. Vybral som si prvý taxík, prišiel k mladému chalanovi, že potrebujem taxík zajtra. A samozrejme som zdôraznil... ALE ráno o 4. Mladík nadšený, že môže zarobiť prachy od belocha tak povedal: "No problem". Že stačí, aby som mu zavolal 10 min pred tým ako budem pripravený na odchod a on príde. Pri otázke: "Koľko za to" mi povedal: "Koľko mu dám" :D tak sme podiskutovali, pošpekulovali, dohodli sa na 11 GCD (asi 4 €). Dal mi číslo, prezvonil som mu, dohodnuté.
Ale, aby to nebolo také jednoduché tak keď som sa vrátil na svoju izbu, tak mi volal Bernard, že odchádzame o 4, takže potrebujem byť o 3:30 na stanici. No... OK, uvidíme čo to spraví. A tak som sa pripravil ľahol si spať o 22 hod, s tým, že 2:40 mi zazvoní budík... horko ťažko som sa vytrepal z postele, dobalil, poumýval a volám No problem taxikára, ktorý mi samozrejme nedvíhal :D ... skúšal som sa mu dovolať 30x, čiže polhodinu som mu intenzívne vyzváňal... nič... 3:45 mi volal Bernard, či už som na ceste, tak mu vravím... Nie, taxikár neprišiel... Tak som si povedal, idem skúsiť či nejaký taxík nepôjde okolo pred 4 :D čakal som asi 10 min a potom zrazu... taxík :), vzal ma, síce ma neodviezol priamo na tú stanici kde som potreboval, ale bolo to blízko a jeden chalan šiel tiež na tú stanicu, vedel kam treba ísť tak som sa pripojil. A mimochodom som platil 0,80 GCD, čiže oproti pôvodnému plánu som celkom ušetril :)
Prišiel som na stanicu o 4:12, bus stále tam aj Bernard, takže OK. No a samozrejme sme stanicu opustili až pred 6 hodinou :D, takže skoro 2-hodinové meškanie.... prečo nie :)
Tak toľko trochu stresov hneď zrána :D, ale potom dlhá 6 hodinová cesta, kde som sa snažil dohnať svoj spánkový deficit. Príchod okolo obeda, dali sme si fufu s polievkou a zvieraťom, ktoré volajú Grass Cutter. Keď som sa Bernarda opýtal čo to je, či je to vták, alebo čo.. tak mi povedal... It is an animal :D, tak som si povedal, reku dobre no :D

Bývanie bolo veľmi podobné tomu v Yipkabongo, akurát, že teraz sme mali elektrinu, alebo bez akéhokoľvek ventilátora, čiže skoro ako keby bez :D. Ale bolo to opäť príjemné a ja som si to užil :).

No a teraz už teda konečne k veci :D - Witchraft Workshop. Bolo to iba jeden deň prišli lídri a pastori z niekoľkých miestnych cirkví, ale na škodu veci bolo, že neboli o tom oboznámené všetky zbory, a mnohí boli prekvapení, keď sa už priamo v Tune od Bernarda dozvedeli, že bude nejaký workshop.
O čom to bolo? Bolo to hlavne o rozoberaní Biblických textov, ktoré sa týkajú problematiky čarodejníctva, obetovania a pod vecí... Pre nás je to síce tak trochu neznáma, ale v africkej kultúre je to o čom sa hovorí v Starom Zákone o obetovaniach modlám a bôžikom stále aktuálna a praktizovaná téma. Hlavne sa teda pojednávalo a rozprávalo o tom, že žiaľ aj v kresťanstve sa tu v Afrike často praktizuje čarodejníctvo, a že niektorí dokonca využívajú Božie dary za týmto účelom. Takže sa diskutovalo, čo na to hovorí Božie Slovo a ako pomocou neho argumentovať a vedieť sa zachovať. Takisto bolo zaujímavé sa zamyslieť, že je dôležité pozerať sa čo je za tým čarodejníctvom a nie iba na samotné čarodejníctvo (za tým myslím, démonské sily a ich pôsobenie).

Takže workshop bol určite zaujímavý a účastníci si ho opäť pochvaľovali. Večer nás ešte čakala návšteva misionárskeho páru, ktorý je v Ghane už 40 rokov (tomu sa hovorí už výkon... :) ). Pre mňa osobne to bola veľmi zaujímavá skúsenosť, pretože už dávno som sa toľko nenaučil z 2 hodinového počúvania u niekoho na návšteve, kde som dohromady povedal 3 vety :D, ale bolo to veľmi zaujímavé, hlavne som sa mohol dozvedieť o ďalších prekladateľských projektoch, a tiež o histórii Ghany, ako museli chodiť nakupovať jedlo do vedľajších krajín, pretože nemali absolútne nič, kvôli vnútorných vojnám medzi jednotlivými kmeňmi, úroda bola vypaľovaná... a nič sa nedovážalo... a že teraz je to neporovnateľne lepšie ako za tých čias...
Bol to taký naozaj dobrý deň, a keďže sme ráno opäť vstávali skoro... našťastie nie na 4 :)... tak sme zaľahli pred 22 a do Tamale dorazili okolo obeda opäť :).

Takže natoľko na dnes :), na rad prichádzajú fotečky ;)

Moja izba

Sprcha ;)

Takto to vyzeralo na našom "dvore"

Budova evanjelikálneho zboru, kde sme mali workshop

Tento pán je pastorom na dôchodku, ktorý je dosť rešpektovaným pastorom, bol pri budovaní budovy zboru v roku 1967, žiaľ už je teraz nevidiaci. Píše za to, ale dokonca biografiu.

Toto je prosím pekne "reproduktor" v evanjelikálnom zbore :D

Brailov písací stroj, ktorý používal pastor na písanie si poznámok na workshope

Bernard vyučuje vo veľkom :)

Tu sú všetci účastníci

... a ako to na workshopoch býva, práca s textom v skupinách :)

Bernard so svojím interpretom (prekladalo sa do jazyka Vagla)

No... aj také sa tu nájde :

Spoločná fotografia účastníkov a učiteľa :)

1 komentár:

  1. Az od kedy si v Ghane, tak si vazim to, ze cas pre vsetkych ludi nieco znamena. Ano, sice tu obcas niekto niekam meska, ale je to v ramci par minut. Alebo trochu viac minut, ked nechodi osemnastka. Ale inak pohoda.. :D

    OdpovedaťOdstrániť